Disambig.svg Ten artykuł dotyczy rozdziału . Zobacz też: karta

Znikająca szyba (ang. The Vanishing Glass) — drugi rozdział książki Harry Potter i Kamień Filozoficzny. Rozdział ten nadal jest wprowadzeniem do cyklu o Harrym Potterze. Trwa od strony 23 do 35, czyli ma 12 stron.

Postacie, które wystąpiły[edytuj | edytuj kod]

Postacie wspomniane[edytuj | edytuj kod]

Streszczenie[edytuj | edytuj kod]

Harry w komórce pod schodami

Z rozdziału dowiadujemy się o dotychczasowym życiu Harry'ego Pottera u Dursleyów. Dudley, kuzyn Harry'ego jest okropny i bardzo rozpuszczony. Harry śpi w komórce pod schodami, dostaje bardzo małe posiłki, przez całe życie bawi się zabawkami Dudleya oraz chodzi w jego wielkich ubraniach, z których kuzyn wyrósł. W szkole Harry'ego nikt nie lubi, ponieważ po pierwsze dzieją się wokół niego dziwne rzeczy (ma to wpływ z jego magią, o której wtedy jeszcze nie wiedział) oraz po drugie, że nikt nie chce się narażać gangowi Dudleya, którego celem jest znęcanie się nad słabszymi.

Rozdział opisuje 11 urodziny Dudleya. Dostaje on ponad 30 prezentów, a i tak uważa, że to mało. Dodatkowo rodzice wraz z jego najlepszym kumplem Piersem Polkissem zabierają go do zoo. Harry pierwotnie jak zwykle miał być osadzony u pani Figg, staruszki mieszkającej w sąsiedztwie, która ma obsesję na punkcie kotów, ale okazało się, że złamała nogę. Z tej przyczyny Harry także musiał pojechać do zoo, chociaż wolałby zostać w domu i bezkarnie używać telewizora i komputera Dudleya.

Harry rozmawia z wężem

W samochodzie Harry opowiada dziwny sen, który przyśnił mu się tamtejszej nocy. Był w nim latający motocykl. Gdy Vernon usłyszał o czymś, co jest nie takie jak powinno – w tym przypadku latające, oburzył się bardzo i zdenerwował. Zaczął krzyczeć do Harry'ego o tym, że takich głupot się nie opowiada.

Kiedy w końcu dojechali do zoo, kupili lody, chłopcy zaczęli zwiedzać. Dudleyowi i Piersowi szybko znudziły się zwierzęta i zaczęli psocić. Tymczasem Harry oglądał właśnie terrarium z boa dusicielem. Zaczął do niego mówić, a wąż tak jakby zrozumiał. Zaczął wstawać i porozumiewawczo ruszać głową. W końcu za pomocą magii, którą Harry niechcący z siebie wyzwolił szyba znikła. Boa dusiciel odpełznął, a Harry usłyszał jeszcze jak syczał, że powróci do ojczyzny – Brazylii. Tłum zaczął panikować, a Dudley i Piers, którzy przed zniknięciem szyby wpatrywali się w węża, odskoczyli przerażeni. Opiekun terrarium był w szoku i zastanawiał się, co się stało z szybą.

Wuj Vernon był wściekły i natychmiast po powrocie do domu nakazał Harry'emu iść do komórki i w ramach kary zabronił mu z niej wychodzić oraz nie dał mu jedzenia.

Poprzednik
Chłopiec, który przeżył
Rozdziały książki „Harry Potter i Kamień Filozoficzny” Następca
Listy od nikogo