FANDOM

"Dudley var mycket lik morbror Vernon. Han hade ett stort skärt ansikte, just ingen hals, små vattniga blåa ögon och kraftigt, blont hår som låg slätt över hans tjocka, feta huvud. Moster Petunia sade ofta att Dudley såg ut som en babyängel – Harry sade ofta att Dudley såg ut som en gris i peruk"
– Beskrivning av Dudley Dursley[1]
Dudley Dursley föddes den 23 juni 1980. Han är Vernons och Petunias enda barn, en brorson till Marjorie Dursley och systerson till Lily Potter (född Evans) och Harrys enda kusin. Han var överviktig som resultat efter att ha blivit bortskämd av sina föräldrar hela sin barndom, han blev sedan muskligare i tonåren. Han och hans gäng plågade ofta Harry, och andra mindre barn i skolan och i deras område.

År 1995 mötte han en Dementor för första gången och var räddad av Harry, efter det så mognade han och blev generellt snällare mot sin kusin. Familjen Dursley lämnade Privet Drive 4 år 1997 för att gömma sig för Lord Voldemort och hans Dödsätare med skydd från Fenixorden.

Efter Andra Trollkarlskriget gifte han sig med en kvinna och fick två barn. Han hade också kvar kontakt med Harry och likaså hade hans fru och barn.

Biografi

Tidigt liv

DudleyBabyPhotos

Bilder på Dudley som bebis.

Dudley föddes 23 Juni 1980[2], ungefär fem veckor innan hans kusin Harry Potter. Han är son till Petunia Dursley och Vernon Dursley och brorson till Marjorie Dursley.

Under natten till 1 November 1981 var Harry Potter levererad till Familjen Dursley efter Attacken i Godric's Hollow där Lily Potter och James Potter förlorade livet. Under följande veckor nöp och petade Dudley på Harry[1].

1985

Femte födelsedagskalaset

I Juni 1985 var hans faster Marge DursleyPrivet Drive 4 för att delta på hennes brorsons femte födelsedagskalas. Hon slog Harry Potter, då fyra år gammal, med sin käpp för att han skulle sluta vinna över Dudley på dansstopp[3].

Jul

Referenser

  1. 1,0 1,1 Harry Potter och De Vises sten
  2. Harry potter lexicon
  3. Harry Potter och Fången från Azkaban