FANDOM

Fang är en stor hund, som förutom sin enorma storlek, verkar vara en helt vanlig hund. Även om Fangs uppenbarelse ter sig skrämmande, är han enligt Rubeus Hagrid en "jäkla fegis". Fang är högljudd och kärvänlig mot de han älskar och han verkar särskilt gilla Harry och ibland även Hermione. Fang är, precis som sin husse, inte så farlig som han ser ut; han gillar att slicka Harry, Ron och Hermione i ansiktet och runt öronen, under de många gånger trion besöker Hagrids stuga.

Fang följde med Hagrid runt på många ställen bland annat in i Den förbjudna skogen och bor tillsammans med Hagrid i hans stuga. Fang var med i större delen av Det andra Trollkarlskriget så som i Slaget vid Astronomitornet och Slaget på Hogwarts.

Det är oklart vad som hände med Fang efter trollkarlskriget men eftersom hans namn inte listades på de som omkommit kan vi förutsätta att han överlevde.

Biografi

Tidigt liv

Fang pup1

Fang leker apport med en gren.

Fang föddes runt 1984 och sågs på skolans område leka apport och springa med en gren till Hagrids stuga. Året efter det lyckas fang bli fångad av samma Djävulens snara som Hagrid räddade en elev ifrån året innan. Eleven i fråga får hjälp av Hagrid att rädda Fang ur denna situationen.

Hagrid ber Jacobs syskon att hjälpa honom brygga en eldanding-trolldryck. Hagrid berättar inte vad trolldrycken var till för för han skämdes för att han inte kunde hålla koll på sin hundvalp och läste bara upp ingredienserna istället. Jacobs syskon, Rowan Khanna och Penny Haywood hjälptes åt att göra trolldrycken.

Hagrid berättar senare för Jacobs syskon att han behövde trolldrycken för att rädda Fang från Djävulens snara. Hagrid avslöjar att han inte har bestämt ett namn än och de bestämmer sig för Fang. I September 1986 så gillade Fang att vara i Hogwarts biblioteket och vara i klassrummet till Förvandlingskonstlektionerna för att han såg en katt där inne en gång, det var bara Minerva McGonagall i Animagusform[1].

I början av skolåret 1986 - 1987 försvann Fang när han blev skrämd av en älva han hittade i pumpalandet utanför Hagrids stuga. Hagrid frågade igen Jacobs syskon om hjälp. Hagrid letade sedan i Den förbjudna skogen och berättade för dem att Fang sprang in där en gång och inte kunde hitta ut igen[1].
WB F1 Fang HarryMalfoyFangInForest 11428

Fang med Draco och Harry i den förbjudna skogen

År 1991 följer Fang med Harry Potter och Draco Malfoy in i Den förbjudna skogen när de får straffkommendering för att de varit ute på natten. Han springer dock iväg när de närmar sig Voldemort i skogen som dricker blod från en Enhörning. Han sprang direkt till Hagrid och han, Hermione och Ron förstår direkt att Harry och Draco är i fara.

Fang följde även med Ronald Weasley och Harry 1992 när de skulle träffa Aragog i den förbjudna skogen. Han, tillsammans med Ron och Harry blir nästan uppätna av Aragogs barn när de blir räddade av Arthurs flygande Ford Anglia.

Fang var även närvarande när Vingfåle förhördes av Trolldomsministeriet i Hagrids stuga. Han sågs liggandes i sin korg under en av många visiter som trion gjorde till Hagrid under skolåret 93-94. Fang delade också stugan med Vingfåle ett tag när han fick flytta in för att Lucius Malfoy gjorde ett ärende av attacken som Vingfåle gjorde på hans son under en lektion i Skötsel av magiska djur.

Buckbeak and fang 1994

Fang och Vingfåle delar hem.

Andra Trollkarlskriget

Referenser

  1. 1,0 1,1 Harry Potter: Hogwarts Mystery År 3 Kapitel 1