FANDOM

Ett piskande pilträd är en våldsam magisk växt. Piskande pilträd attackerar allt och alla som kommer i närheten av dess grenar.

Kända piskande pilträd

Hogwarts finns det ett piskande pilträd som planterats ca 1971 då Remus Lupin kom till skolan. Trädet planterade ovanför en hemlig gång till Spökande Stugan. Detta då Remus var en varulv och tanken var att han skulle kunna ta sig till Spökande stugan vid fullmåne för att gömma sig tills dess att förvandling var över.

Nära basen av trädet finns en stor knöl. Genom att peta på knölen med en lång pinne immobiliseras trädet och man kan ta sig till den hemliga gången.

Under Harry Potters andra år åker han och Ron Weasley in i trädet med Mr. Weasleys flygande Ford Anglia och undkommer nätt och jämnt. Dagen efter ser de Professor Sprout komma gåendes med bandage för att linda in trädets grenar så att det läker ihop igen.

Under Harry Potters tredje år trillar Harry av sin Nimbus 2000 under en Quidditchmatch och kvasten åker rakt in i trädet där den går sönder så pass mycket att den inte går att laga.