FANDOM

Skötsel av magiska djur är en valbar kurs på Hogwarts från och med tredje läsåret. På lektionerna lär sig eleverna om en rad olika magiska varelser, från fladdermaskar till testraler och enhörningar. Eleverna får lära sig vad djuren äter, hur man sköter dem, avlar dem och allmänt om hur man tar hand om djuren.

Häxor och trollkarlar som får en G.E.T. i ämnet kan senare bli magizoologer. Några kända magizoologer är Newt Scamander, hans barnbarn Rolf Scamander och Rolfs fru Luna Lovegood.

Plats för lektioner

De flesta lektionerna hålls precis utanför Hagrids stuga, men en del lektioner hålls i den förbjudna skogen, som exempelvis lektionen om Testraler.

Information om lektioner

Skötsel av magiska djur är ett ämne som eleverna under sitt tredje år får välja om de vill läsa.

Under elevernas femte år tar de sina Grund-Examen i Trollkonst där de har både en teoretisk skriftlig del och en praktisk demonstration av sin kunskap. På den praktiska delen skulle de hitta en knarl bland ett dussin igelkottar, visa upp den korrekta behandlningen av böjsvansar, mata och rengöra en eldskrabba utan att ådra sig allvarliga brännskador samt välja den rätta födan bland en massa olika matvaror till en sjuk enhörning.

Harry Potter, Ron Weasley och Hermione Granger slutade med ämnet efter att ha fått sina G.E.T.-betyg. Det är okänt hur många av deras klasskamrater som fortsatte upp till F.U.T.T.-nivå

Lärare

Silvanus Kettleburn var lärare i Skötsel av magiska djur fram till 1993 då han pensionerade sig för att "vårda sina återstående lemmar.". Han efterträddes av Rubeus Hagrid. Skolåret 1994-1995 ersattes Hagrid en kort tid av vikarien Wilhelmina Grubbly-Plank.

Magiska djur

Några av de magiska djur som lärdes ut under Harrys skolår var:

Tredje läsåret

Fjärde läsåret

Femte läsåret

Övriga djur