FANDOM

"VARFÖR OROA SIG FÖR NI-VET-VEM? NI BORDE OROA ER FÖR SKIT-I-KLÄM- FÖRSTOPPNINGSSENSATIONEN SOM DRABBAT NATIONEN"
- Skylt utanför Weasleys Vassa Varor.
Weasleys Vassa Varor eller Weasley & Weasley[1] är en skämtbutik som ligger på Diagongränden 93 som startades av Fred och George Weasley.

Experimenten startade i början av bok tre, med det är först när Harry Potter vinner 1 000 galleoner i turneringen i magisk trekamp under sitt fjärde år på Hogwarts, och skänker alltihop till Fred och George, som det verkligen tar fart.

Under Harrys femte år på skolan (tvillingarnas sjunde) sticker de iväg från Hogwarts och öppnar butiken i Diagongränden. I "Harry Potter och Halvblodsprinsen" förbjuder vaktmästaren Argus Filch alla varor från deras butik, som går otroligt bra.

I butiken hittar man bland annat Skit-i-kläm ("Varför oroar ni er över Ni-vet-vem? Ni borde oroa er över Skit-i-kläm, förstoppningssensationen som har drabbat nationen" står det på en affisch vid butiken), skolkgodispåsar, tricktrollstavar, självpåfyllande och självsvarande fjäderpennor, ätbara Mörkrets Märken som man mår illa av, skyddshattar som skyddar mot förhäxningar, snabbmörkerpulver (om man vill försvinna), kärleksdrycker, mugglarkortlekar och pygmépuffar. I Harry Potter och Halvblodsprinsen köper Ginny en pygmépuff som hon döper till Arnold.

J.K. Rowling berättade i en chatt med läsarna att Weasleys Vassa Varor lever vidare trots att Fred dör i slutet av Harry Potter och Dödsrelikerna. Ron hjälper sin bror George i affären.[2]

Källor

  1. Harry Potter och Fenixorden (film)
  2. Chatt med J.K. Rowling

Platser